Papa & Mama!

9 mei 2016

Hi!

Omdat papa, papa, Raf en Noos en vorige week waren heb ik een week geen blog geplaatst dus deze zal ook iets langer worden dan normaal!

Samen met Sander gingen wij onze families halen. Op stage hadden wij allebei vrij gekregen om een paar dagen met onze ouders door te brengen. Het kwam goed uit want de school was sowieso al een paar dagen dicht wegens nationale feestdagen! Dinsdag was het Koningsnacht en ook hier in Kaapstad werd dat gevierd. Samen met Noah ben ik met mijn vrienden naar Longstreet gegaan. Noah de bikkel want hij had net 11 uur in het vliegtuig gezeten! Heel leuk om weer met mijn broertje uit te gaan! Dat is iets wat ik hier wel heb gemist! Woensdag gingen wij naar Robbeneiland. Dit is erg indrukwekkend. Wij werden rondgeleid door iemand die daar zelf had gezeten. Deze man vertelde zijn verhaal zonder emotie en hij leek erg verbitterd. Ik wist niet dat er op Robbeneiland nog mensen woonden en ik had ook niet verwacht dat het zo groot zou zijn. Op het einde van de tour hebben wij ook ‘the long walk to freedom’ gelopen, dit waren de laatste paar meters terug naar de pier. Ik kon het mij moeilijk voorstellen dat Nelson Mandela daar ook heeft gelopen en gevangen heeft gezeten.

Op woensdag heb ik papa, mama, Raf en Noos mijn stageplek laten zien! Dit vond ik erg leuk om te doen! Papa en mama zitten ook allebei in het onderwijs en waren erg benieuwd naar hoe het hier ging. Zij hebben een gesprekje gehad met Mr. Hess (principal) en hebben een les bezocht. Mr. Hess was erg blij dat de school van mama ca. 130 Engelse leesboeken heeft opgestuurd om de bibliotheek hier te vullen. Papa en mama hebben ook rekenmachines opgestuurd voor het wiskunde onderwijs hier, deze zijn al meer dan drie weken onderweg en ik hoop nog mee te maken dat het hier aankomt. Er zijn namelijk erg weinig middelen voor de leerlingen om wiskunde te vergemakkelijken. Ook hebben zij geodriehoeken, passers en allerlei andere dingen meegebracht. De school en Mrs. Hess (Rosemary) waren hier erg blij mee. Het is namelijk niet zoals in Nederland dat de leerlingen toegang hebben tot deze leermiddelen. Deze school telt ongeveer 1

600 leerlingen en hebben maar twee computer lokalen. Voor hen was het ook erg indrukwekkend hoe vol de klassen hier zitten en hoe frontaal er les werd gegeven. Een duidelijke hiërarchie is te merken in de klas en zij vonden dit ook een groot verschil met Nederland. Ik vond het erg leuk om de school aan papa, mama, Raf en Noos te laten zien. Wat ik ook erg leuk vind om te vertellen is dat de meisjes hier op school heeeeel erg onder de indruk waren van Noah. Ik heb mijn broertje niet vaak stil gezien maar nu werd hij erg stil en verlegen! Heel grappig om dit mee te maken. Volgens mijn begeleider, Mr. Adams, hadden zij nog nooit zo’n mooie jongen als Noah gezien haha! Er werden veel foto’s van Noah genomen en tijdens Sanders les over Nederland konden de leerlingen vragen stellen over Nederland maar zij kwamen met vragen als: ‘How old is he?’ en ‘is he single?’ Toen ik een week later op school kwam vroegen ze er nog naar.

De rest van de week hebben wij vooral van elkaar genoten. Ik heb hen meegenomen naar een braai van Paddy en zijn familie, dit was erg leuk en wij hebben genoten! Papa stipte nog aan dat de mensen hier zo gastvrij zijn en het een groot verschil is met Nederland. Ook heb ik hen meegenomen naar Stellenbosch. Daar hebben wij heerlijk wijn gedronken en lekker gegeten. Samen met Raf en Noos ben ik met mijn vrienden gaan stappen in Stellenbosch. Dit kon makkelijk omdat wij in een hotel sliepen in Stellenbosch. Ook ben ik natuurlijk naar Kaap de Goede Hoop gegaan en Boulders beach. Ik geloof dat Noos en Raf verliefd zijn geworden op de pinguïns want zij konden er niet over ophouden. Raf en Noos wilden ook heel graag de tafelberg op en in eerste instantie wilden zij doe lopen maar besloten uiteindelijk om toch met papa, mama en mij met de gondel naar boven te gaan. Diezelfde dag wilden wij ook lionshead beklimmen maar ik was te moe dus hebben wij het niet gedaan. Natuurlijk hebben wij ook met haaien gezwommen en het vetste: skydiven!!! Dit was op de woensdag toen zij naar huis moesten. Ik vond het wel een leuke afsluiting van de vakantie haha! Raf en Noos vonden het geloof ik erg vet maar doen het nooit meer. Ik vond het echt super gaaf en ga het zeker vaker doen!

Toen kwam het moment daar.. ik moest ze afzetten op het vliegveld. Mama al de hele dag nerveus omdat zij tegen dit moment opzag. Ik vond het ook heel gek om niet met hen mee te gaan en zij vonden het maar raar om mij hier achter te laten. Dankbaar en blij kijk ik op de week terug die ik met hen heb mogen beleven. Ik vond het erg leuk om een stukje Zuid-Afrika met hen te mogen delen!

Back to reality, stage. Vrijdag heb ik stage gelopen. Normaal gesproken hoeft dit niet maar omdat ik twee dagen had gemist vond ik het wel eerlijk om naar stage te gaan en deze dagen in te halen. Vrijdag heb ik voor Mr. Adams powerpoints gemaakt en onderwijsmateriaal gezocht om zijn lessen te ondersteunen. De leerlingen hebben erg moeite met geschiedenis is graad 12 en door het visueel te maken kunnen zij de stof misschien beter onthouden. Ik heb filmpjes en afbeeldingen gezocht van Steve Biko en de BCM (Black consciousness movement) die de leerlingen kunnen bekijken. Dit is erg leuk om te doen omdat ik nagenoeg niks wist over Steve Biko maar door dit op te zoeken en er over te lezen leer ik nog heel wat bij over de strijd tegen apartheid. Deze dag ging de school om 13.30 dicht in verband met het einde van de toetsweek.

Volgende week is het al weer mijn laatste week hier op school en het eindgesprek staat ook al gepland.. de tijd gaat snel, nu nog even een weekje knallen op stage!

1. Opa en Oma Wis:
    10 mei 2016
    weer een mooi reisverhaal!!
    je was zeker heel trots op je knappe broer.
    nu nog een weekje er hard tegen aan en dan is het voorbij.
    goede thuisreis en nog bedankt voor je mooie reisverhalen.
    groetjes van Opa en Oma Wis.
  2. Kees Jan:
    11 mei 2016
    Hallo Shari,
    Een mooie blog! Een afscheid is altijd lastig, maar je weet dat je iedereen snel weer ziet, dat maakt het makkelijker.
    Succes bij de afronding van alles!
    Kees-Jan
  3. Gwen:
    13 mei 2016
    Ha Shari,
    Wij zijn nog steeds onder de indruk van ons bezoek aan Groenberg Highschool. Vooral de minimale middelen die zij hebben om hun lessen te geven en hun leerlingen te onderwijzen. Op school heb ik dit uitgebreid met mijn collega's besproken, wij piepen al als onze laptop of het smartbord vastloopt!
    Ik hoop dat de leesboekjes, rekenmachines en geodriehoeken snel op school aankomen.