een lege portemonnee maar veel ervaringen en herinneringen rijker!

5 april 2016

Hola!

Een lege portemonnee maar een hoop ervaringen en herinneringen rijker is helaas de vakantie afgelopen! De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen. Deze blog wordt dan ook iets langer dan de andere blogs. Te beginnen bij het begin: vrijdag middag rond 4 uur zijn wij van huis vertrokken in een overvolle auto en met een goed humeur. De eerste top was Oudtshoorn, hier hebben wij een grottentour gedaan. Wij hadden voor de gevorderde tour gekozen, dit betekende dat wij moesten klimmen en kruipen door allerlei kleine ruimtes. Het was echt heel gaaf maar toch ook wel een beetje spannend! Ook hebben wij daar een waterval bezocht. Dit was een ontzettend mooie wandeling van ongeveer 5 km. Het hostel waar wij verbleven was erg leuk. Er hing een hele fijne sfeer en tegenover het hostel zat een café waar wij een avond zijn geweest. Beerpong stond daar op het programma om zo wat uurtjes te slijten. De dag erna is een deel van de groep, waaronder ik, naar een soort van dierentuin geweest. Hier kon je kiezen om oog in oog te staan met een cheetah en ik zou Shari niet zijn als ik dit niét zou doen. Dit hebben Len en ik ook gedaan in Thailand alleen was het toen een tijger haha! Nu hoor ik jullie denken dat beestje was gedrogeerd en alles maar dat was niet waar. Het was echt een hele spannende ervaring, juist omdat het beestje zo actief was. Ook was ze de hele tijd aan het spinnen maar dat leek dus een beetje op grommen wat het extra spannend maakte. Ik was samen met Angela en Ivar in een kooi en telkens moesten wij ons verplaatsen of achter een trainer gaan staan wanneer ze weer onrustig werd. Wat niet meehielp was dat er een mannetje aan de andere kant van het hek heel en weer liep.

Na deze mooie ervaring zijn wij met z’n alle naar Wildernis vertrokken. Dit was ook weer een heel mooi hostel in the middle of nowhere. De weg erna toe was al leuk want het was niet bestraat en er zaten overal gaten in de weg. Ook hier hebben wij weer mooie wandelingen gemaakt en veel van de natuur gezien.

Daarna zijn wij naar Plettenberg gegaan en hebben een tussenstop gemaakt in Knysna. Daar hebben wij wat gegeten en zijn toen doorgereden naar Plettenberg. Dit lag iets meer in een soort van centrum. Hier zijn wij twee dagen gebleven en wat heel erg toevallig was, was dat wij twee jongens van het vorige hostel weer zagen. Niks afgesproken, wij liepen zo tegen hen aan toen wij op een foodmarket eten aan het bestellen waren. Het grote gedeelte van de groep besloot om naar het hostel te gaan maar Sophia, Sander en ik gingen nog wat drinken met de andere jongens. De dag erop zijn de jongens gaan zandboarden en de meisjes naar het strand gegaan. Heeeeel fijn om even alleen met de meisjes te zijn! Lekker zonnen, niksen en uitrusten, dat was echt heel fijn. Die dag is ook het bungeejumpen gepland wat wij de volgende dag zouden gaan doen…

De dag van de bungee: ik was zo zenuwachtig. Dit stond niet per se op mijn lijst om te doen maar toch ging ik het doen. Tot na het moment van springen vroeg ik mij af waarom ik dit ook al weer wilde? Ohja, ik wilde het niet maar toch deed ik het. De reis erna toe, het moment van registreren en naar de brug lopen vielen nog wel mee als ik het vergelijk met de brug oplopen en wachten tot wanneer je mocht. Voor ik de brug op ging ben ik nog zo’n 300x naar de wc geweest (altijd leuk een zwakke blaas) om het 60 minuten vol te houden tot dat ik mocht springen. De weg naar het springpunt was ook al een hele ervaring. Je loopt op 216 meter hoog over een brug waar je door heen kunt kijken, heel fijn allemaal. Eenmaal op aangekomen op het ‘platform’ begon het wachten. Iedere keer werden er nummer omgeroepen en telkens stopte mijn hart omdat ik zo bang was. Ik was bijna aan de beurt maar moest heel nodig plassen dus dat gaf ik aan. Nee, er was geen wc.. de enige mogelijkheid was om gezekerd drie pilaren verder te lopen (zo’n 50 meter, naar beneden!!) en daar naar de wc te gaan. Ik had echt geen keuze dus deed ik dit. Ook dit was weer heel eng! Je bent wel gezekerd maar dan nog, je loopt een soort van afgrond in. Het lijkt een beetje op wanneer je aan het skiën bent en je een zwarte piste nadert waarbij je het einde niet ziet maar wat moet dat moet. Omdat ik moest plassen was mijn beurt aan Angela gegeven maar ik mocht daarna. Als jullie het filmpje zouden zien dan zouden jullie mij niet herkennen. Doodsangsten straal ik uit en de tranen stonden in mijn ogen. Ik heb niet gehuild maar het scheelde niet veel! Mijn voeten werden aan elkaar gebonden en ik werd naar de afgrond begeleid door twee mannen. Countdown: 3, 2, 1, bungee! Zonder na te denken sprong ik, een leap of faith. Wat er toen door mij heen ging is niet te beschrijven. Je voelt je voor een paar seconde gewichtloos en denkt wat, in godsnaam, ben ik aan het doen?! Dit duurt ongeveer 5 tot 10 seconden. Voor diegene die niet precies weten hoelang dat duurt, try the bungee haha. Ik heb foto’s en een filmpje maar het internet is heel traag hier maar ik zal het proberen te uploaden. Door alle adrenaline was ik die dag zo moe maar gelukkig was het volgende hostel erg dichtbij.

Dit hostel heet Island Vibes en wij verbleven hier 1 nacht. Al snel merkte wij dat het hier zo chill was dat wij besloten op de terugweg hier 5 dagen te verblijven. De sfeer die hier hing was zo fijn. Het hostel zat vol met backpackers en een aantal mensen die er voor langere tijd verbleven.

De volgende twee dagen verbleven wij in een hostel net onder Addo. Na de drukke avond was dit de perfecte plek om uit te rusten en vooral niks te doen. De eerste dag vond ik dit wel lastig omdat ik niet zo goed kan tegen ‘helemaal niks doen’ maar het was wel goed. Het naar bed gaan was ook weer een hele klus want in het huisje waar wij sliepen zaten mega grote spinnen! Dat idee was zo eng dus slapen zat er niet echt in en dat terwijl de volgende dag om 04.00 de wekker ging omdat wij naar Addo Elephant park gingen om the big five te zien. In onze eigen auto reden wij door het park. Verschillende dieren zijn wij tegen gekomen maar helaas geen leeuwen en neushoorns. Dat neemt niet weg dat wij een hele leuke dag hebben gehad! Het was zo gaaf om de dieren in het wild en zo dichtbij te mogen zien. Die dag was iedereen erg moe en zijn wij vroeg naar bed gegaan. De volgende dag bleven wij tot 16.00 in het hostel omdat Ivar en Dennis vanaf Port Elisabeth terug zouden vliegen naar Kaapstad dus wij moesten onze tijd uitzitten wat totaal niet vervelend was haha.

Die avond kwamen wij weer terug op Island Vibe. Hier was volop een feestje aan de gang dus wij vielen met onze neus in de boter. Iedere dag was er feest in het hostel en hoe langer je er zit hoe meer mensen je leert kennen! 5 dagen lang niet veel gedaan. Het strand vaak gezien en ook nog een townshiptour gedaan. Dit was een tour van ongeveer 3 uurtjes. Samen met een local liep je door een township en bekeek je de huisjes en het dagelijks leven daar. Dit heeft mijn ogen geopend. Deze mensen moeten het met zo weinig middelen doen en toch doen zij het. Ik ben mij nu veel meer bewust van het feit dat ik het maar getroffen heb allemaal. Natuurlijk wist ik dit wel maar ik vond het goed om mij te realiseren dat er ook een heel andere kant van Afrika is.

Na 5 dagen vertrokken wij weer uit Jeffreys bay opweg naar de bungee want Thijs moest nog springen! Ik heb er voor gekozen om samen met Thijs, Sander en Sophia de brug weer op te gaan. Er hing weer een hele fijne sfeer en ik heb een beetje gekletst met Nederlander en een Belg om de tijd uit te zitten. De Nederlandse was zo zenuwachtig haha dat herkende ik wel van mijzelf. Zij wonen in Kaapstad en we hebben nummers uitgewisseld voor als wij daar weer eens heen gaan.

Die dag zijn wij door gereden naar ons laatste hostel in Tsitsikamma. Hier bleven wij ook weer twee nachten. Een heerlijk hostel voor de laatste vakantiedagen om lekker uit te rusten voor wij weer naar huis reden! Er was niet veel te doen hier behalve wandelen. Wij hebben een erg mooie wandeling gemaakt langs de kust opweg naar de waterval. Helaas heb ik de waterval niet kunnen zien omdat ik op een gegeven moment niet meer op mijn benen kon staan maar gelukkig hebben wij de foto’s nog!

Dit was mijn vakantie. Veel gezien, gedaan en nieuwe mensen leren kennen! Bedankt voor het lezen van  mijn blog en de volgende zal weer wat korter worden!